MENÜ

1. NEVEZÉS

2. BÍRÓI TESTÜLET

3. VERSENY KÖRÜLMÉNYEK

4. VERSENY HÉTVÉGE

5. ZÁSZLÓ SZABÁLYOK

6. SPORTKÓDEX

7. PONTOZÁS/HANDICAP

8. ÓVÁS/BÜNTETÉS

 

1. NEVEZÉS

1.1. Nevezés

A nevezést minden versenyzőnek a megadott Facebook profilra kell leadnia.

https://www.facebook.com/kennytheone22

https://www.facebook.com/dRiftjing?fref=ts

 

1.2. A versenyzők saját néven szerepelnek a futamokon, Keresztnév Vezetéknév formátumban kell az rFactorban profilt létrehozni.

 

1.3. A nevezés beérkezésétől válik aktívvá, azaz amint az oldalon ki van írva a neved az adott pilótánál. Ekkor kap jelszót a szerverhez a Nevező, melyet köteles bizalmasan kezelni.

 

2. BÍRÓI TESTÜLET

 

2.1. A Bírói Testület a verseny után bejelentett szabálytalanságok kivizsgálását végzi.

 

2.2. BT tagjai

A BT tagjait a liga választja, mely 3 főből áll. Azokban az esetekben amikor valamely BT tag érintett egy óvásnál nem vehet részt a vizsgálatban, helyére ideiglenes BT tagot kell kijelölni.

 

3. VERSENY KÖRÜLMÉNYEK

 

3.1. Szoftver

- rFactor 1.255

- IMT WTCC 2012 MOD(összes patch, ami eddig kijött rá)

- Az egyedileg összerakott TrackPack, ami letölthető az oldalról.

 

 

3.2. Szerver beállítás

a) Jelszó. A szerveren két futam közt egy állandó jelszó kerül beállításra.

 

b) Alap beállítások: Szabad kameranézet

 

c) Egyéb beállítások

- Nappal

- Száraz pálya

- 100%-os törés

- Full zászló szabály alatt kerülnek megrendezésre a futamok

- 100%-os gumikopás

- Mechanikai meghibásodás normál

- 100%-os versenytáv

 

d) Verseny hétvége (lásd még 4. pont)

- Practice 1

- Practice 2

- Qualifying

- Warm Up

- Race (Race 1-2)

 

4. VERSENY HÉTVÉGE

 

4.1. Verseny hétvége felépítése

A versenyhétvégék menetét illetően próbálunk ragaszkodni a valódi WTCC hétvégékhez. Ahol erre az rFactor nem ad lehetőséget ott alternatív megoldást alkalmazunk a lebonyolítást illetően.

 

4.1.1. Practice 1

Tetszőleges hosszúságú szabadedzés. Bármely autó pályára hajthat, kivéve a Safety Car-t.

 

4.1.2. Practice 2

Időtartama 20 perc. Ez helyettesíti a valódi futamok Q1-ét. Itt minden versenyző tetszőleges számú kört tehet meg annak érdekében, hogy a Q2-be jusson. A Practice2/Q1 megkezdése után a szervert már csak indokolt esetben lehet elhagyni. A versenyzők sorrendjét a Live Admin feljegyzi, a Q2-be az első 12 versenyző kerül be.

 

 4.1.3. Qualifying

Időtartama 10 perc. Ez az rFactor szerinti tényleges időmérő, a valóságban Q2. A Q1 első 12 versenyzője indulhat rajta, a többiek kötelesek a bokszban maradni. A Qualifying/Q2 végén kialakul a végleges rajtsorrend.

 

 4.1.4 Warm Up

Időtartama 10 perc. Bármely autó a pályára hajthat.

 

4.1.5 Race 1

 

a) Rajtsorrend

1-12 Q2 alapján

13- Q1 alapján

 

b) Rajt

Gördülő rajt

 

c) Verseny táv

100% +1 kör

 

4.1.6 Race 2

 

a) Rajtsorrend

1-10 Q2 alapján, az első 10 versenyző fordított sorrendben

11-12 Q2 alapján

13- Q1 alapján

 

b) Rajt

Felvezető kör + álló rajt (Safety Car nélkül)

 

c) Versenytáv

100%

 

4.2. Kötelező kiállás

Kötelező kiállás van, mégpedig 1 alkalommal.

 

4.3. Időterv

 

A futamok napja szombat, versenynaptár szerint.

 

17:00 Practice – 60 min

18:00 Q1– 20 min

18:20 Q2 – 10 min

18:30 Warm up – 10 min

18:40 Race 1 – kb 30 min

19:10 Warm up – kb 10 min (sorrend állítás)

19:20 Race 2 – kb 30 min

 

4.4. Késés

A szerver a Qualifying/Q2 megkezdéséig van nyitva, tehát 18:20-ig. Aki eddig az időpontig belép, és tud mért kört futni annak az időeredményét figyelembe lehet venni. Ezután már csak a Warm up-on lehet legközelebb belépni a szerverre, így akinek nincs ideje a Q1-ben az/azok belépési sorrendben a rajtrács végéről kezdhetik meg a versenyt. Aki a két verseny közti Warm up-on lép a szerverre a második futamon indulhat, a rajtrács végéről.

 

4.5 Versenynaptár

A versenynaptár megtekinthető az oldalon, és onnan tölthető le a TracPack is.

 

5. ZÁSZLÓ SZABÁLYOK

 

5.1 A zászló szabályok a szerveren FULL-ra vannak állítva, így az rFactor kezeli ezeket.

 

5.2. Zászlók – jelentésük

 

Fekete-fehér kockás zászló: Verseny vagy edzés végét jelzi, figyelmezteti a versenyzőket, hogy vissza kell térniük a boxutcába miután áthaladtak a célvonalon.

 

Kék zászló: Gyorsabb autó érkezik a versenyző mögött, így arra figyelmeztet, hogy engedje el az őt lekörözni készülőt. Ha a pilóta a verseny folyamán ezt figyelmen kívül hagyja, akkor boxutca  áthajtásos büntetéssel sújtják. Ha a kék zászlót a boxutca kijáratánál lengetik, az arra figyelmezteti a versenyzőt, hogy forgalom van a pályaszakaszon, kihajtásnál legyen óvatos.

 

Sárga zászló: Fokozott figyelemmel kell vezetni és fel kell készülni a lassításra, mert a pályán valamilyen akadály várható. Előzni sárga zászló alatt tilos! Ha a sárga zászló mellett felmutatják az SC feliratú táblát, akkor értelemszerűen bejön a Safety Car is.

 

Zöld zászló: a sárga zászlós zónának vége, a pilóták ismét versenysebességgel haladhatnak, és újra előzhetnek, az akadály elhárult.

 

Piros zászló: A verseny vagy az edzés azonnali leállítása. Ezt a zászlót a pálya egész területén lengetik, és ekkor a versenyzőknek a kör végén vissza kell térniük a boxba (vagy verseny közben ha arra utasítást kapnak a rajtrácson kell megállniuk) és ott kell várakozniuk addig amíg újra vissza nem térhetnek a pályára. Ugyanekkor a boxutca kijáratánál lévő lámpa is pirosra vált, vagyis ha éppen valaki a boxban tartózkodott, értelemszerűen már nem hajthat vissza a pályára.

 

Fehér zászló: Lassan mozgó jármű halad a pályán a versenyző előtt. Ez lehet autómentő, biztonsági autó, vagy egy olyan versenyautó, amely valamilyen technikai problémával küzd. Fel kell készülni a lassításra, vagy akár a megállásra is a pilótának.

 

Fekete zászló: A versenyző rajtszámával együtt a célegyenesben felmutatva azt jelenti, hogy a pilótát kizárták a versenyből, így autójával azonnal vissza kell térnie a boxba, a versenyt nem folytathatja. Ezt a szankciót általában súlyos szabálysértés esetén, vagy inkorrekt magatartás miatt alkalmazzák.

 

Fekete-fehér átlósan osztott zászló: A versenyző rajtszámával a célegyenesben figyelmeztetést jelent. Sportszerűtlen magatartás, vagy a szabályok megsértése miatt alkalmazhatják.

 

Fekete zászló narancssárga körrel a közepén: Akinek a rajtszámával együtt mutatják, be, annak a pilótának a következő körben vissza kell térnie a boxba, mert valamilyen technikai vagy mechanikai problémát észleltek az autóján.

 

6. SPORTKÓDEX (Részlet az FIA Sportkódexből, illetve annak online versenyhez igazított verziója)

 

6.1. BOKSZUTCA

 

6.1.1. Sebességkorlátozás

A Formula 1 Világbajnokságot és az ovál pályán lebonyolított rendezvényeket kivéve az autók egyetlen nemzetközi körpályás rendezvényen sem léphetik túl a 60 km/h sebességhatárt a bokszutcában, sem a versenyfutam, sem az edzés ideje alatt. Ez a bokszutca teljes hosszában betartandó, és ellenőrizendő.

 

6.2.1. Rajtlámpák és eljárások

 

b) Az állórajt rajtjele (Második futam)

Az állórajt felvezetőkörrel kezdődik, majd ha mindenki elfoglalta a rajthelyét az rFactor automatikusan adja a rajtjelet.

 

c) A gördülő rajt rajtjele (Első futam)

A szervert a tényleges versenytávnál 1 körrelt többre kell állítani, és állórajtra, felvezető kör nélkül. A Safety Car a rajtrács végén foglal helyet. Az rFactor normál állórajtot hajt végre, vagyis lámpára rajtoltatja a mezőnyt. Amikor a rajt megtörténik csak a Safety Car indulhat el, és a két sorban a rajtrácson álló autók között a mezőny elejére megy. Ekkor elindul a Safety Car, majd a mezőny is a rajtsorrendnek megfelelően egyessével. Előzni tilos!

 

6.3. SAFETY CAR (BIZTONSÁGI AUTÓ) ELJÁRÁS

 

 

 

Versenyfutam semlegesítése (Safety Car eljárás)

6.3.1. Amint a Safety Car bevetésére vonatkozó utasítás elhangzik, és ettől kezdve a bevetés teljes időtartama alatt minden sportbírói poszton sárga zászlót kell lengetni és be kell mutatni az „SC” táblát, a rajtlámpáknak narancssárgán kell villogniuk.

 

 

6.3.2. A Safety Car a forgófényű narancssárga lámpáit felkapcsolva a bokszutcából elindul és a pályára lép függetlenül attól, hogy a versenyfutamban élen álló versenyző éppen hol van.

 

6.3.3. Ekkor minden versenyben lévő autónak fel kell sorakoznia a Safety Car mögött, egymástól nem több mint 5 autóhossz távolságra. Az alábbi kivételekkel az előzés tilos a Safety Car bokszutcába történő visszatérése után mindaddig, amíg az autók el nem érik a rajtvonalat miután a Safety Car visszatért a bokszutcába. Az előzés az alábbiak szerint engedélyezett:

 

- amennyiben erre a Safety Car-ból utasítják valamelyik autót;

- amennyiben egy autónak nyilvánvaló problémája van és lelassul.

 

6.3.4. A Safety Car eljárás teljes ideje alatt jelenteni kell a felügyelőknek minden olyan autót, amely szükségtelenül lassan vagy a szokásostól eltérő módon halad vagy más versenyzőkre nézve potenciálisan veszélyesnek tűnik.

 

 

6.3.5. A Safety Car-t legalább addig kell használni, amíg a versenyfutamban élen haladó autó közvetlenül mögé nem került és az összes többi autó fel nem sorakozott e mögött egy sorban.

Amikor a versenyfutamban vezető (vagy az adott szektorban vezető) autó a Safety Car mögé ér, 5 autóhossznál kisebb távolságot tartva kell mögötte haladnia (kivéve az alábbi 6.3.7 cikkelyt), és az összes többi autónak a lehető legszorosabban tartania kell a formációt.

 

6.3.6. Mialatt a Safety Car a pályán van, a versenyben lévő autók megállhatnak bokszuknál, de csak akkor mehetnek ismét a pályára, ha a bokszutca kijáratánál lévő zöld lámpa világít. Ez mindig világít, kivéve, amikor a Safety Car és az őt követő autók elhaladnak, vagy elhaladni készülnek a bokszutca kijárata előtt. A pályára visszatérő autónak megfelelő sebességgel kell haladnia mindaddig, amíg el nem éri a Safety Car mögött haladó autósor végét.

Bizonyos esetekben a versenyigazgató a Safety Car-t a bokszutca használatára utasíthat-ja. Ilyen esetekben, és azzal a feltétellel, hogy annak narancssárga fényei égve maradnak, minden versenyautónak követnie kell a bokszutcába, előzés nélkül. Az e körülmények között a bokszutcába hajtó versenyautók megállhatnak saját bokszaiknál.

 

6.3.7. Amikor a Versenyigazgató visszahívja a Safety Car-t, annak ki kell kapcsolnia a narancssárga lámpáját. Ez jelzi a versenyzők számára, hogy a Safety Car a kör végén a bokszutcába hajt. Ekkor a Safety Car mögötti sorban az első helyen álló autó határozhatja meg a tempót, és szükség esetén a Safety Car mögött több mint 5 autóhossz távolságra is lemaradhat.

Annak érdekében, hogy egy baleset valószínűsége csökkenjen, attól kezdődően, hogy a Safety Car lekapcsolta fényeit mindaddig, amíg a bokszutcába be nem ért, a versenyzőknek meggondoltan kell haladniuk, kerülve minden kiszámíthatatlan gyorsítást, fékezést vagy bármely olyan manővert, ami más versenyzőt vélhetően veszélyeztet vagy rajtolását hátráltatja.

 

 

6.3.8. Mialatt a Safety Car a pályán van, minden megtett kör teljes versenykörnek számít.

 

6.3.9. Ha az utolsó kör elején még bevetésen van a Safety Car, vagy az utolsó körben küldik ki a pályára, a kör végén behajt a boxutcába, és az autók a normál rend szerint kerülnek leintésre a kockás zászlóval, előzés nélkül.

 

6.4. MAGATARTÁSI SZABÁLYOK A VERSENYPÁLYÁN

 

6.4.1. ELŐZÉS, A VERSENYAUTÓ IRÁNYÍTÁSA, A PÁLYA HATÁRAI

 

a) Az az autó, amely egyedül van a pályán, annak teljes szélességét igénybe veheti, azonban attól kezdve, hogy egy olyan másik jármű utoléri, amely őt lekörözni szándékozik, a versenyzőnek az első adandó alkalommal lehetővé kell tennie a gyorsabb versenyző részére az előzést.

 

b) Az előzés jobbról, vagy balról is történhet, a körülmények függvényében. Mindazonáltal másik versenyzőt akadályozó manőverek, mint például a pozíció védelme érdekében egynél több irányváltoztatás (amennyiben a védekező versenyző nem hagy maga mellett legalább egy autónyi helyet), a járművek szándékos beszorítása a kanyar külső, vagy belső ívén, minden egyéb abnormális irányváltoztatás szigorúan tilos. A fenti események bármelyikében vétkesnek látszó versenyzőket a Bírói Testületnek (BT) jelenteni kell. Ha a Live Admin észreveszi a szabálytalanságot verseny közben is büntethet figyelmeztetéssel, vagy súlyosabb esetben áthajtással.

 

c) A versenyzőknek a pályán kell haladniuk minden esetben. A félreértés elkerülése végett: a fehér vonalak amelyek meghatározzák a pálya szegélyét, a pálya részének tekintendők, de a rázókövek már nem.

Amennyiben az autó elhagyja a pályát bármilyen okból, és nem meríti ki a (d) pontot, akkor a versenyző visszatérhet a pályára, mindazonáltal ezt a manővert csak biztonságosan teheti és úgy, hogy ezzel nem szerez semmilyen előnyt. Akkor tekinthető úgy, hogy a versenyző elhagyta a pályát, ha az auto egyetlen része sem érintkezik a pályával. Nemcsak a kanyarlevágás, a kanyar kijárati ívének szélesítése is pályaelhagyásnak minősül.

 

d) Nem engedélyezett egy versenyautót indokolatlanul lassan, vagy kiszámíthatatlanul vezetni, vagy olyan módon, hogy az veszélyt jelentsen a többi versenyzőre.

 

6.5. AUTÓ LEÁLLÁSA VERSENY KÖZBEN

 

a) Az a versenyző, aki amiatt hagyja el a pályát, mert nem tudja a versenytempót tartani (pl műszaki hiba), a pályaelhagyási szándékot kellő időben kell, hogy jelezze, és felelős azért, hogy ezt a manővert biztonságosan végezze.

 

b) Amennyiben az autó a boxutcán kívül áll le, akkor a legrövidebb idő alatt el kell távolítania azt a versenypályáról, esc megnyomásával, mely csak álló autó esetén működik.

 

7. PONTOZÁS/HANDICAP

 

7.1. Pontozási rendszer

Mindkét futamon ugyanazon rendszer szerint történik a pontok kiosztása.

 

1. hely – 25 pont

2. hely – 18 pont

3. hely – 15 pont

4. hely – 12 pont

5. hely – 10 pont

6. hely – 8 pont

7. hely – 6 pont

8. hely – 4 pont

9. hely – 2 pont

10. hely – 1 pont

 

Az időmérőn a Q2-ben is kiosztásra kerülnek pontok.

 

1. hely – 5 pont

2. hely – 4 pont

3. hely – 3 pont

4. hely – 2 pont

5. hely – 1 pont

 

7.2. Handicap

 

7.2.1. A pluszsúlyok mindig az előző verseny Q2-es eredményei szerint kerülnek kiosztásra. A számítás a márkán belüli legjobb autó időeredményét veszi figyelembe, de a márka összes autója az alapján kapja a súlyt.

Az első futamon minden márka gyári minimum súllyal indul.

 

7.2.2. Súlyrendszer

 

- Legjobb Q2 eredmény = +40kg

- Legjobb Q2 0,2 mp = +40kg

- Legjobb Q2 0,21-0,4 mp = +30 kg

- Legjobb Q2 0,41-0,6 mp = +20 kg

- Legjobb Q2 0,61-0,8 mp = +10 kg

- Legjobb Q2 0,81 – 1 mp = 0 kg

- Legjobb Q2 1 mp-től = -10 kg

 

7.2.3. Az aktuális súlyokat minden futam után határozza meg a BT.

 

8. ÓVÁS/BÜNTETÉS

 

8.1. Óvás

 

a) Óvást kizárólag az óvásra fenntartott topikban lehet tenni, a versenyt követő 48 órán belül.

 

b) Az óvás formája:

 

Verseny neve:

Futam száma:

Kör száma:

Résztvevő felek rajtszámai:

 

A fentieken kívül semmilyen más információra nincs szükség, így tilos bármilyen magyarázattal, kiegészítéssel, leírással befolyásolni a BT-t!

 

c) Az óvások elbírálása az óvás határidejének lejárta utáni 72 órán belül megtörténik.

 

d) A vitás esetek tisztázásának a kizárólagos módja az óvás. Tilos azt futam közben, vagy futam után közös chaten vagy TS-en megtárgyalni, vagy azzal kapcsolatban bármilyen megjegyzést tenni.

 

e) BT / Live Admin irányelvek

A túraautózás magában hordozza a test-test elleni csatákat, apró koccanásokat. Ezeket az eseteket rugalmasan kell kezelni, nem lehet és nem is kell minden apróságért büntetést adni. Aki túraautó versenyen indul az tisztában van azzal, hogy mivel jár egy ilyen futam. Bizonyos határokon belül ha lehet ne terheljük a BT-t óvásokkal, ez nem Open Wheel versenyzés.

Természetesen a súlyos szabálytalanságokért, sportszerűtlenségért, vagy nyilvánvaló vezetéstechnikai hibákért (gyakorlás hiánya, pálya vagy autó ismeretének hiánya) a BT büntetni fogja a vétkeseket.

 

8.2. Büntetés

Csak azokat az eseteket tárgyalja ez a rész, amiket az rFactor alapból nem büntet.

 

8.2.1. Futamok alatt

Futamok alatt a Live Admin adhat büntetést, ezek jogosságának megkérdőjelezésére nincs lehetőség. Ezért a Live Adminnak minden esetben megalapozott, a szabályzatnak megfelelő döntést kell hozni.

 

a) figyelmeztetés

- Pályaelhagyás (maximum 3x)

- Kisebb szabálytalanság (pl. pozícióvesztéssel igen, de megforgással, kieséssel nem járó ütközés)

- Kisebb szabálytalanság után nem engedi maga elé a szenvedő felet

- Műszaki hibás autóval történő közlekedés

- Chat vagy TS stop megszegése (maximum 2x)

- Átmeneti lag ( előfordulhat olyan lagolás ami csak egy bizonyos ideig tart egy játékosnál, és komolyan nem veszélyezteti a többiek versenyét. Ekkor a Live Admin figyelmezteti az adott versenyzőt, egyúttal azt kis közli, hogy lag miatt. Ekkor a versenyzőnek mindenkivel szemben úgy kell viselkednie, mintha leköröznék őt, tehát egyértelműen el kell foglalnia a pálya egyik oldalát, és nem védheti a pozícióját. Ha az átmeneti lag megszűnik a Live Admin közli ezt a versenyzővel, aki ezután ismét küzdhet a pozíciókért.)

 

b) áthajtás

- Többszöri figyelmeztetés

- Sportszerűtlen viselkedés (megforgással, kieséssel járó ütközés)

- Egyszeri pályaelhagyás melyet az rFactor nem büntetett, de nyilvánvalóan előnyt szerzett vele a vétkes

(pl sikánok, amiken ha nem padlógázzal, hanem a féket kicsit benyomva megyünk át nem büntet az rFactor)

 

c) kizárás

- Súlyos sportszerűtlenség

- Sorozatos vezetéstechnikai hibák, melyekből egyértelműen látszik, hogy a versenyző nem ura a járműnek

- Olyan mértékű lagolás, mely veszélyezteti a többi versenyző futamát.

- Sorozatos chat vagy TS stop megszegése

 

d) utólagos kizárás

- Ha bármilyen kisebb de sorozatos szabálytalanságra derül fény futam után (pl sorozatos pályaelhagyás)

- Ha bármilyen szabálytalanságra fény derül a futam után, amiért egyébként is kizárás járt volna

- 8.1.d) szabály megszegése

 

8.3. Az online versenyzésről

Akkor fogja mindenki jól érezni magát, ha kellőképpen komolyan vesszük, viszont nem véresen komolyan. Csak akkor fognak tisztelni a pályán, ha sportszerűen viselkedsz, és akkor ugyanezt elvárhatod a többi versenyzőtől.

Bárki hibázhat. Még a technika is, ne feledjük, online versenyeken bármikor adódhat lag. Ezt szem előtt tartva kell versenyezni.

A 8.1.d) szabály nem véletlen. A futam hevében, vagy éppen közvetlenül utána nem biztos, hogy pontosan meg tudjuk ítélni az adott helyzetet, ezért ne is mondjunk azonnal véleményt. Mindenképpen vissza kell nézni a replay-t.

Asztali nézet